Brödbak och Pinterest

Såg i kylen idag att jag hade jäst som var ett par dagar gammal så tänkte att jag skulle baka med den istället för att slänga. Inbillar mig att det inte spelar så stor roll med 2-3 dagar hit eller dit. Degen fick jäsa nästan dubbla tiden så den fick jäsa ordentligt iaf ;) Har precis satt in den första plåten i ugnen, det blir grova havrefrallor. Ett nytt recept för mig som är från tidningen Hembakat. Vilket för övrigt är den absolut bästa tidningen som finns. Det finns så mycket recept som jag skulle vilja prova men när ska man hinna?
 
Bröd på jäsning
Brödbullar i ugnen :)
 
Ska bli spännande att se hur dessa smakar. Har bakat med helt nya ingredienser idag som rågmjöl och rågkross. Hoppas innerligt att de är goda iaf när jag har bakat en sisådär 40st :)
 
Alltså jag har en app i min telefon som är alldeles förskräckligt beroendeframkallande. Och det är inte fecebook eller instagram utan det är Pinterest. Jag fullkomligt älskar den appen. Jag kan drömma mig bort i timmar och hitta inspiration till både det ena och det andra. Har ni inte den appen än så tycker jag ni ska ladda ner den bums, absolut den bästa appen jag har i mobilen.
Idag har jag suttit och kikat efter lite olika typer av sängmobiler som man kan göra själv. Är lite sugen på att pyssla ihop en själv, det borde väl inte vara så svårt?! Hittade massa fint som jag kommer använda som inspiration :) Men innan jag kan sätta igång med den måste Ellens säng målas färdigt och hennes docka lagas. Sängen är till hälften klar iaf. Gjorde sista strykningen på den ena halvan idag så imorn ska jag sätta igång med nästa halva.
 
Tänkte iaf dela med mig lite av vad jag hittade på Pinterest som jag gillade allra mest :)
Hur söta som helst, allihopa! :) Och inte så värst svåra att göra själv heller. Det enda jag har lite bekymmer med är vad jag ska välja för tråd att hålla ihop allting med. Funderar på om någon lite tjockare nylontråd skulle funka. Eller finns det något annat som är bättre?
 
Sen hittade jag flera olika typer av sådana här hus-sängar. Om det inte vore för att jag har en säng till Ellen i garaget så hade jag nog byggt en sådan här till henne istället.
Hittade dessutom flera där det var tyll eller något liknande över taket så det blev som en sänghimmel. Det hade väl varit hur fint som helst med både tyll och en sån ljusslinga med bollar i fina färger. Kanske får bli att göra en sådan säng iaf sen när vi har flyttat. Verkar inte heller vara allt för avancerat att klara av själv. Ellen kommer nog inte kunna ha den sängen som jag håller på med så jättelänge ändå så då kanske det passar lagom att hon får en sådan här när hon blir lite större, om ett år eller så. Just den här varianten har ju ben men många av de som jag har sett har varit utan ben och då blir det ju ännu enklare när stommen ligger direkt mot golvet. Det enda som egentligen är lite klurigt är väl "takstolarna" eller vad man nu ska kalla dom, så att det blir rätt vinkel.
Gjorde en snabb googling på vad virket till en sängen kan kosta och gjorde ett snabbt överslag på hur många meter som kommer att gå åt. Jag räknade att det skulle passa en madrass som är 80x200cm och då lite grovt räknat så blir det ca 20m och jag hade tänkt använda mig av reglar i dimensionen 45x45mm och den kostar 5,95kr på byggmax. Vilket då landar runt 120kr totalt. Inte så värst dyrt för en sängstomme kan jag tycka. Sen tillkommer ju lite skruv, spackel och färg men jag skulle nog kunna säga att man kan få en sådan här säng för under 300kr.
Känns bra att jag har projekt framför mig som ligger ca 1 år fram i tiden. Man ska ju inte vara sysslolös ;)

Kommentera här: