Vecka 2

Ännu en vecka har gått och jag tycker att det har gått hyffsat denna veckan med. Förutom i lördags, då blev det lite tokigt. Det är faktiskt helt galet vad fort man vänjer sig vid sina nya rutiner. Jag har inga som helst problem med att räkna mina kalorier, vågen står ständigt framme så att man lätt kan väga maten. En del tycker säkert att det är jättejobbigt att ens bara tänka på att väga maten men jag tycker det går riktigt bra. Man lär sig ju också snabbt vad man kan äta och inte. Känner jag att jag är sugen på nånting så kollar jag alltid i appen hur mycket utrymme jag har och hur många kalorier som det innehåller. Som förra helgen när min man tyckte att han behövde chips till handbollen. Då funderade jag på om jag skulle ta några chips men så kolla jag kalorierna och då kände jag att det inte var värt det. Känns så gött att ha den karaktären att inte ta några chips fast han sitter bredvid och äter. Man kan om man vill, det handlar bara om att bestämma sig =)
 
Eftersom det är måndag igen så har jag ställt mig på vågen och jag får nog säga att jag är ganska nöjd med resultet, eller väldigt nöjd kanske jag ska säga.
 
Vikt: 95,9kg (-1,5kg)
Midja: 106cm (-2cm)
Navel: 116cm (-2cm)
Totalt: -3,1kg, -5cm & -6cm
 
Känns verkligen som att jag har fått en riktigt bra start! Men det brukar å andra sidan alltid gå ganska lätt i början för att sen plana ut. Är i alla fall grymt nöjd med mina två första veckor =) Nu gäller det bara att hänga i och med bra resultat så brukar man bli lite extra motiverad.

Socker

Den här veckan har verkligen gått jättefort! Och det har gått ritkigt bra, måste jag faktiskt säga. Jag har inte kommit över mitt dagliga kaloriintag förutom idag, och det var med 29 kalorier så det är ju inga mängder. Unnade mig lite mörk choklad ikväll. Jag försöker verkligen tänka på att inte äta massa socker och sånt men jag känner att så länge det är med måtta så är det bra. Det är ju egentligen en av anledningar till att jag väljer att räkna kalorier. För att jag tycker att sötsaker är fruktansvärt gott och i framtiden så vill jag inte motstå det pga att jag t.ex. kör LCHF eller nått. Utan väljer man att äta med måtta så kan man unna sig sötsaker ibland. Och då menar jag verkligen ibland. Som t.ex. några rutor mörk choklad en fredag kväll. Sen i somras så har jag käkat så otroligt mycket choklad i alla dess former, här snackar vi kanske 3-400g i veckan, typ. Alltså kopiösa mängder. Har man väl kommit in i beroendet så är det fruktansvärt svårt att sluta. Men nu känner jag inte de där suget på samma sätt längre. Jag är väldigt tacksam att det har funkat så pass bra för mig att dricka bubbelvatten när suget kommer. Så att komma upp i 8 glas om dagen är inga problem ;) det jobbigaste med att dricka så mycket vatten är ju att man går på toa mest hela tiden. Kan ju nästan tro att man är gravid igen, vilket jag absolut inte är!
 
Appen jag använder mig tycket ju också att det spelar stor roll varifrån mina kalorier kommer ifrån. Som idag tycker den att jag har ätit 30g för mycket fett. Men för min del så spelar det inte så stor roll varifrån kalorierna kommer, men jag vill helst inte att jag ska överstiga kolhydraterna. De dagar jag äter en del ägg brukar ju fettandelen bli lite högre än vanligt, eller när jag väljer att äta avokado med makrill. Men jag anser ändå att det är bra fetter så jag försöker att inte lägga för stor vikt vid det. 
 
Nä, nu är det nog dags att lägga sig i sängen. Tänkte va lika hurtig som förra helgen och köra ett pass på gymmet imorgonbitti. Är faktiskt riktigt gött att köra ett pass tidigt på morgonen en lördag, för man är i princip själv. Kommer nog köra samma pass som förra gången, mycket core och armhävningar, precis vad jag behöver!
 
 

Första veckan

Nu har det gått en vecka på mitt nya nyttiga liv. Och det har faktiskt gått riktigt bra. Förutom att jag inte hade karaktär nog att avstå kladdkakan jag gjorde till Thomas i fredags. Men jag kom inte över min kalorigräns så farligt mycket ändå. Nu är det iaf måndag igen vilket betyder att det är vägdag. Eftersom jag är så himla nyfiken på hur det går för mig så kan jag ju inte hålla mig ifrån att väga mej lite då och då under veckan. Så inför idag så visste jag ju att det skulle ha gått ner lite iaf. Dagens siffror känns riktigt bra. Gött att det händer lite första veckan, för det ger en så himla mycket motivation att forsätta.
 
Vikt: 97,4kg (-1,6kg)
Midja: 108cm (-3cm)
Navel: 118cm (-4cm)
Totalt: -1,6kg, 3cm & -4cm
 
Behöver jag ens säga att jag är nöjd? Riktigt bra första vecka. Men vet inte om måttena är lite missvisande, dels är det ganska svårt att mäta på exakt samma ställe och dels så är de första måttena tagna på förmiddagen och de nya på morgonen. Tanken är ju att jag ska mäta och väga på morgonen vid ungefär samma tid varje gång så att det ska bli så rätt som möjligt. Dock är det inte alltid så lätt. Nu är det iaf dags att köra igång vecka nummer två och göra det bästa jag kan för att få minst lika bra siffror nästa måndag.
 
Veckans första träning blir handboll ikväll och med efterföljande fys, om vi är tillräckligt många för det, vill säga =)

Liknande inlägg